Office

Om livet på ett Malmökontor

Snart kommer Facebook Timeline till företag

Facebook Pages för företag kommer sannolikt att genomgå en större redesign de närmaste veckorna. Om man tittar på tidigare förändringar i Facebook så brukar de följa ett mönster – personprofilerna ändras först och sedan ändras Facebook Pages pages till att likna dessa. Så var det senast när personprofilerna på Facebook fick en redesign. Några månader senare pryddes även pages av foton högst upp och sidnavigeringen flyttades ut i vänsterspalten.

Alltså går många spekulationer nu ut på att företagssidor kommer få ett snarlikt utseende och funktionalitet som Timeline som introducerades i höstas och nyligen rullades ut till samtliga Facebook-användare. Hur kan det tänkas se ut då? Kanske så här, med mycket fokus på bilder och video:


Ytterligare spekulationer, som känns i princip klappat och klart, går ut på att Facebookannonser även kommer att visas mobilt. Eftersom Facebook har en stor andel mobilanvändare har det pekats ut som en svaghet vid börsintroduktionen att företaget idag har svårt att kapitalisera på detta.

Annonser visas inte ut mobilt idag, och om du har custom tabs med tävlingar eller kampanjer, ett vanligt grepp bland många företag för att värva fans, så har dessa inte heller gått att visa eller komma åt via mobilapparna. Självklart är det här ett stort bekymmer när över 425 miljoner av Facebooks användare loggade in via mobilen i december 2011. Så här kan vi också vänta oss förändringar och nya möjligheter för marknadsföring.

Lite spännade är det också att Facebook nyligen teamade ihop med brittiska mobilbetaltjänsten Bango, vilket skvallrar om att man ser över flera sätt att tjäna pengar på mobila plattformar framöver.

Enligt Mashable kommer Timeline för pages att annonseras den 29 februari. Stay tuned!

 

Kommentarer

 

Här var det tomt!

Ingen har skrivit en kommentar på den här artikeln. Bli den första!